Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (DVV) tillhandahåller instruktioner för den som stöder en annan person med digitala ärenden. Här är en sammanfattning utgående från deras material, med det som är mest centralt med tanke på att hjälpa en äldre anhörig.
Hantera inte någon annans starka autentisering
När man loggar in i banktjänster och myndigheternas e-tjänster använder man i huvudsak stark autentisering så att användarens identitet kan styrkas. Den som hjälper en anhörig får inte hantera lösenord eller verktyg för stark autentisering såsom bankkoder, och heller inte sköta personliga ärenden för anhörigas del om det inte är överenskommet med banken eller med myndigheten i fråga och en officiell fullmakt har gjorts.
Det betyder inte att man inte kan eller får stöda även i de här ärendena, men personen som får stöd måste alltid sköta om den starka autentiseringen själv. Du får se och ge goda digitala råd både vid inloggning och användningen av tjänsterna. Det är skäl att minnas att när du hjälper ser du kanske sekretessbelagda eller annars känsliga personuppgifter, men om båda är införstådda med det kan ni fortsätta.
När man identifierar sig till en tjänst ställer tjänsten frågan ”vem är du?” och om du då skriver in informationen svarar du att du är någon annan person.
Om du låter personen göra identifieringen själv stärks och det har också en positiv effekt för trygghetskänslan och förtroendet att du visar klar att du följer lagar och regler. Om personen också söker hjälp annanstans är det bra att inte personen vänjer sig vid fel sätt att sköta saker utan har klart för sig hur man gör rätt sätt och säkerhet och konfidentiellt.
Undantaget är distanshjälp
Ett undantag är om man hjälper via Teamviewer eller Windows Snabbhjälp eller andra lösningar för fjärrhantering där man kan se och styra den andra datorn. Då får man inte se inloggningen och i mån av möjlighet är det bra att helt undvika känsliga ärenden. Orsaken är att det finns många bedrägerier som utnyttjar samma verktyg och om man installerar eller lär en anhörig att använda de här verktygen kan det öka risken för att personen blir utsatt för bedrägeri med samma verktyg.
Finanssiala ry rekommenderar att tjänsterna inom finansbranschen inte handleds med ett fjärrstyrningsprogram och att handledaren inte ska se kundens inloggning till någon del. Efter inloggningsskedet kan man dela skärm om det är tydligt överenskommet och informerat om riskerna och godkänt att hans eller hennes personuppgifter syns.