Nätbankerna version 2.0?

Precis när de flesta börjar känna sig med nätbankerna så börja de förnya sig. Så vad har Nordea nu kommit med? Det är inloggningsprocessen med olika lösen och engångskoder som de nu försöker förenkla för kunderna, utan att tumma på säkerheten.

Precis när de flesta börjar känna sig med nätbankerna så börja de förnya sig.

Tja, kanske det inte är riktigt så drastiskt ändå. Nätbankerna har ju nog hela tiden gjort små förändringar och anpassat sig till utvecklingen. Men nu under sommaren har Nordea som första finländska bank gått in för ett nytt sätt att logga in och försäkra identiteten på användaren. Säkerligen kommer också andra banker småningom att gå in för liknande lösningar.

Det är ändå inget att oroa sig över nu. De rutiner som vi alla blivit vana vid kommer inte att försvinna i första taget. Det är viktigt att kunderna är nöjda med sin bank. De nyheter som introduceras förbättrar användarvänligheten och säkerheten.

Så vad har Nordea nu kommit med? Det är inloggningsprocessen med olika lösen och engångskoder som de nu försöker förenkla för kunderna, utan att tumma på säkerheten. Som jag skrivit tidigare så är engångskoder mycket säkra, så länge användaren håller reda på sina koder och inte ger dem ifrån sig. För användaren är det ändå besvärligt då du måste ha kodkortet med dig och alltid skall ha koll på vilken kod som är den rätta. Därför marknadsför också Nordea sin nya lösning med ”appen du alltid har med dig”, lösningen är alltså en app till din smarttelefon!

Det nya är då en app du installerar på din smarttelefon, eller pekdator. För att kunna ta i bruk kod-appen måste appen identifieras och länkas samman med din nätbank, detta görs med bankkoderna och ett sms. Du skapar också en egen pin-kod till appen. För att bibehålla säkerheten så är det just denna app på din apparat som kan fungera med din nätbank, men du kan ha en motsvarande app på tex pekdatorn om du vill. I praktiken funkar det så att de gånger du normalt i nätbanken skulle mata in en av de engångs koder som du har på en lapp, så istället blir nätbanken och väntar att du öppnar din kod-app på telefonen. Då appen är öppnad och du har knappat in din pin-kod, då diskuterar appen och banken i bakgrunden och försäkrar sig om att det är rätt app på rätt apparat och saken är biff! Din lapp med koder har alltså bytts ut mot din telefon som du ändå har med dig! Det låter nästan lite för enkelt, den exakta tekniken har banken förstås inte gett ut. Men säkerheten har inte minskat trots nya lösningar!

Tvärtom så minimerar denna lösning misstag hos användaren. Många försöker lura till sig kundernas koder genom att skicka bluff meddelanden per e-post och begär koder med nån varning om att du kan bli av med pengar eller nätbanken. Dessa e-post skall man ALDRIG svara på eller följa instruktionerna!
Med den nya  appen så finns där inte några koder du kan ge bort av misstag. Det är bara banken som kan prata med appen och inga lurendrejare kan komma emellan.

För tillfället är det bara Nordea som kommit med en sådan här alternativ lösning, men andra banker är också på gång med liknande. Värt att notera att inte heller Nordea tänker överge sina engångskoder utan båda lösningarna fungerar parallellt och du som kund kan välja vilken lösning du vill använda!

ANNONSER