QR koder - en ny reklamtrend (God Tid 3 / 2012)

För de flesta är säkert uttrycket QR-kod något helt nytt och främmande, det var det också för mig ännu förra sommaren. Men om ni ser på den svartvit prickiga bilden bredvid denna kolumn kanske det ringer någon klocka? Eller i alla fall att ni sett en liknande någonstans någon gång.

För de flesta är säkert uttrycket QR-kod något helt nytt och främmande, det var det också för mig ännu förra sommaren. Men om ni ser på den svartvit prickiga bilden bredvid denna kolumn kanske det ringer någon klocka? Eller i alla fall att ni sett en liknande någonstans någon gång.

QR-koder är tvådimensionella streckkoder och QR kommer från engelskans Quick Response, snabb respons. Koden utvecklades redan på 90-talet inom bilindustrin för att snabbt och enkelt spåra bildelar under konstruktionsprocessen. Idag har tekniken fått fotfäste också utanför industrin, främst tack vare smarttelefonerna med inbyggd kamera. De streckkoder vi är vana att se är raka streck som man hittar på bland annat alla matvaror, dessa är endimensionella koder. QR-koderna har sina streck (punkter) både på längden och höjden och bildar då en ruta full med prickar.

Den som har en smarttelefon, en telefon som man själv kan ladda in program på, kan ladda in en QR-läsare till sin telefon. Med hjälp av telefonens kamera kan programmet sedan fotografera och tyda innehållet i koden. Till skillnad från vanliga streckkoder, som endast innehåller en sifferserie, kan en QR-kod innehålla mycket information. Det kan vara frågan om en rabattkupong till en butik, kontaktuppgifter som automatiskt sparas i din telefonbok eller öppnar webbläsaren i din telefon och tar dig till en specifik webbplats.

Det är av denna orsak som koderna har blivit så populära, du kan lägga med en liten kod i hörnet på en reklam och de som blir nyfikna eller vill utnyttja ditt erbjudande kan fotografera koden och kommer automatiskt till försäljarens tjänster/information. Detta kräver förstås att man har en smarttelefon och har laddat in ett QR program på telefonen för att man skall kunna utnyttja informationen/erbjudandet. Man kan tycka att detta är en något omständig process och för många är det antagligen det. Själv har jag inte ännu hittat någon reklam eller QR-kod som skulle vara så intressant att jag skulle bemöda mig att skaffa ett program till telefonen och fotografera koden. Men det är trots allt bra att känna till fenomenet då man nu börjar se koderna i var och varannan tidning, reklampelare, butik, mm.

Ingen ny trend är helt utan risker, framförallt i Ryssland och USA har det förekommit attacker där någon helt enkelt klistrat över en felaktig kod som tagit telefonen till en till synes oskyldig webbsida, men i bakgrunden har telefonens kamera, GPS eller adressbok angripits och känslig information har stulits. Detta är i alla fall föga troligt i lilla Finland och som vanligt gäller igen sunt förnuft, en kod tryckt i en etablerad tidning är knappelunda falsk, medan en slarvigt uppklistrad kod på en stupränna eller anslagstavla kan vara mera suspekt.

Den som är nyfiken och råkar ha en smarttelefon till hands kan pröva på koderna här bredvid. Den ena tar dig till IKT projektets webbplats, medan den andra är mitt visitkort. QR-applikationer finns till alla vanliga mobiltelefonmodeller och det finns både gratis och betalversioner av programmen.

  

ANNONSER