Nu är det dags att börja använda nätbanken

It-biten # 7 Arbetet med att digitalisera de offentliga tjänsterna har framskridit och den antagligen mest synliga produkten, suomi.fi webbtjänsten lanserades under sommaren. Under den tjänsten lanserar i slutet av året också den elektroniska medborgarposten, dvs. brevlådan dit myndighetsposten kommer att droppa in elektroniskt till var och en av oss. 

Även för pensionärer blir det alltså allt viktigare att använda dator för att få ta del av all service och för att ta del av samhället.

Hur du kan förbereda dig
Trots att suomi.fi tjänsterna lanserats och lanseringen av den elektroniska myndighetsposten närmar sig är det ännu mycket som är halvfärdigt eller oklart hur det kommer att fungera. Jag tycker därför inte att det ännu lönar sig för vanligt folk eller speciellt inte för nybörjare att ge sig in på de tjänsterna, men det finns andra sätt man redan kan förbereda sig. 
Om man inte ännu använder nätbanken är det ännu mer motiverat att börja göra det, samma bankkoder som man skriver in sig till nätbanken med används för att identifiera sig för att använda de flesta digitala tjänster, också suomi.fi-tjänsten. Om man inte använder dator är det inte heller för sent att börja med tanke på tex. elektronisk myndighetspost.
Det som också kan löna sig att ha koll på är var man kan få hjälp dels att börja använda dator och då man stöter på problem.
 
Var du kan få hjälp med datorn
Som många av er som använder datorer och elektroniska tjänster har märkt, stöter vi alla i de här sammanhangen på problem eller frågor. Många får hjälp av barn och barnbarn för att komma vidare, men även om man har kunniga barn och barnbarn kan de bo långt bort eller vara upptagna. 
Ett annat populärt sätt att få hjälp med datorärenden är via pensionärsföreningarna. Kolla med er egen pensionärsförening vilken slags it-verksamhet ni har och om man kan få hjälp den vägen. De flesta föreningar och klubbar har en webbplats som ni kan börja med att kolla på. Ni hittar den genom en sökning på Google (om ni använder dator). 
Det finns kanske andra som erbjuder gratis it-hjälp på orten, en bra plats att börja är biblioteken. De erbjuder ofta hjälp och om man inte har egen dator kan man få använda deras datorer på plats. Medborgar- och arbetarinstituten har också ofta kurser och datorstöd som är riktade till seniorer.

Hjälp med nättjänster
När man använder någon myndighets nättjänst, polisen.fi, fpa.fi, skatt.fi m.fl. och stöter på problem, finns en gemensam medborgarrådgivning där man kan få hjälp (www.medborgarradgivning.fi). De hjälper bl.a. per telefon, chatt eller epost. De kan till och med ta över datorn om du vill, dvs. de kan se din bildskärm och styra din mus ifall du ger dem tillåtelse. De kan också hjälpa med att hitta rätt ställe att sköta ärendet om man är osäker på det.
Jag har märkt att många inleder med ”Det här är säkert en dum fråga men...” för att därefter ställa en relevant fråga om ett problem i en dator, ett program eller tjänst som är användar-o-vänlig eller helt enkelt inte fungerar. I de här sammanhangen om någonstans stämmer det att det inte finns några dumma frågor.
Det kan ofta vara en tröskel att blotta sin okunskap och be om hjälp när man inte klarar datorn eller tjänsten själv. Jag uppmanar ändå er att börja använda dator, fortsätta att modigt använda datorn och utvidga användningen för att hänga med i digitaliseringen, men be om hjälp när ni stöter på hinder!

Robert Riska
it-koordinator

ANNONSER