Sociala medier - ficktjuvarnas Mecka

IT-biten # 8 I takt med att fler och fler har hittat till sociala medier har förstås också mindre skrupellösa  personer sett sin chans. Facebook är ett av de sociala medier där det finns flest användare idag. Därför har det också börjat dyka upp lurendrejare och olika sorters virus på Facebook.

Där det rör sig mycket människor är chansen större att någon blir lurad! Nog för att  det förekommer lurendrejeri också på andra sociala meder, så som Instagram till exempel.
I samhället är det nästan omöjligt att hålla sig undan alla lurendrejare, om man inte låser in sig hemma och inte rör sig utomhus. Samma sak gäller på internet, enda sättet att med säkerhet undvika lurendrejare är genom att inte använda internet. Därför är det bättre att gå ut och röra sig utrustad med sunt förnuft och med eftertanke. Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant är det antagligen inte sant, utan lurendrejeri.
Som i samhället bör man också i sociala medier vara observant på mycket. Det finns många ”roliga” test och förfrågningar där man kan få reda på sitt ”framtida yrke” eller något liknande. Dessa är i sig inte farliga, men var observant med vilken information de vill ha av dig! De behöver inte din e-post och oftast vill de bara ha tillgång till dina Facebook-vänner för att kunna skicka dem reklam. Du behöver inte ge ifrån dig uppgifterna och frågar de efter onödig info kanske du inte behöver göra testet heller!

Det finns många företag som ordnar tävlingar på nätet, chansen att vinna kan kännas lockande. Men vinsten är sällan överdrivet stor och INGEN av dem begär ditt kreditkort för att kunna lösa ut vinsten! Tyvärr finns det falska sidor, som ser ut som de stora internationella bolagen på Facebook, vars enda mål är att ordna falska tävlingar där de begär in kreditkortsnummer och lurar folk på pengar. Normala tävlingar, de som det är helt okej att delta i, är sådana där man skall kommentera, gilla eller dela ett inlägg från företaget för att vinna något. Företaget får synlighet då alla interagerar med deras inlägg och delar inlägget, och du som tävlare kan vinna ett pris, som du får utan att behöva betala något.
Ett av de värre lurendrejerierna den senaste tiden har varit ett så kallat Prismavirus. Någon, ofta någon du redan är bekant med på Facebook, lägger upp ett inlägg (på sin vägg eller i en grupp) och skryter om något otroligt bra erbjudande som gäller bara idag. Ofta är det någon Prismabutik, eller bensinkedja som i stort sett ger ifrån sig produkter gratis. Du behöver bara klicka in dig på en länk för att få veta mera. Vad som i själva verket händer är att då du klickar på länken får du ett virus in i din webbläsare. Viruset kommer sedan att skicka ut motsvarande inlägg i ditt namn, utan att du vet om det. Det lömska är detta kommer från någon du redan känner och litar på! Men igen gäller devisen ”är det för bra för att vara sant, då är det bluff”. Om du är tveksam, klicka inte på länken, du kan kommentera eller direkt kontakta den bekant som lagt upp detta och fråga om mera information. På det sättet får du veta om det är på riktigt eller ej.

Liknande virus sprids också via Facebooks chatt, messenger. Där kan du få en länk till någon video åtföljd med en kommentar som ”ha, ha” eller ”är det du?”. Här igen, ställ en fråga, fråga vännen vad detta är eller vad det gäller innan du klickar! Framförallt om det är någon som du inte brukar tala med så ofta, eller som oväntat skickar något åt dig.
Till de mindre farliga, men eventuellt irriterande, grejerna på sociala medier hör alla ”berättelser” eller inlägg där man skall kopiera och lägga upp själv. Dessa kan man närmast förknippa med 80-talets kedjebrev. Skadar ingen, är kanske lite roliga och sprider sig lätt.
Kom ihåg sunt förnuft, eftertanke och det skadar aldrig att fråga en kompis om hjälp! Råd som fungerar lika bra ute på gatan som på sociala media!


Eric Jansson
frilansskribent

ANNONSER