Ett frågetecken i mitten av bilden och sen små figurer som sitter i ring runt frågetecknet

Pedagogiska dilemman

De här exemplen på pedagogiska utmaningar diskuteras på våra it-träffar

Vilka tankar väcker följande exempel?

Har du råkat ut för liknande eller andra pedagogiska utmaningar?

Vad tror du är orsaken och vad skulle du göra i de här situationerna?

 

Skriv in dina tankar och idéer här om du vill: https://flinga.fi/s/F6CZH2B

1.

En medlem kommer till dig för att han vill lära sig använda nätbanken. Hans barn tycker att han måste börja använda smarttelefon och nätbanken, så de har köpt en smarttelefon till julklapp. Den har SIM-kort och är installerad men han har mest använt sin gamla knapptelefon ännu, den tänker han för övrigt ha kvar för den är så passligt format och ryms bra i fickan. Han har med brevet från banken med koder och instruktioner för nätbanken, som han inte använt ännu, men nu överräcker till dig så att han kan komma igång.

2.

Det här exemplet är hämtat ur boken "Introduktion till Internet för äldre" av Gunilla Brattberg (länk till hela boken här ):

"Vi har skapat ett Gmail-konto till medlemmen och gått igenom hur man skickar och läser e-brev. När vi är klara säger jag: ”När du kommer hem vill jag att du loggar in på ditt nya Gmail-konto och skriver ett e-brev till mig på den här adressen ”xxx@gmail.com”. Det kommer inget e-brev. Nästa gång vi träffas frågar jag varför och får svaret: ”Jag kom inte ihåg hur det var jag skulle göra”.

När det hade hänt med flera olika medlemmar skrev jag en kortfattad handledning, om hur du skickar och läser e-brev, som jag gav till dem som jag hade hjälpt att skapa ett Gmail-konto och som vi följde tillsammans den första träffen. Den innehöll mycket bilder och bara så mycket text som var absolut nödvändigt. De fick samma ”hemläxa” men det kom i alla fall inget e-brev. Nu var förklaringen: ”Nej, jag har så svårt att förstå sådana där instruktioner”."

ANNONSER