Tillbaka

Hjälp att ta i bruk en apparat

Försök göra det så att det är möjligast lätt att komma i gång och att apparaten är klar att användas och fungerar utan åtgärder så länge som möjligt. Skriv upp konton och lösenord och instruera hur personer använder apparaten tryggt. Testa och låt personen testa att allt fungerar.

Konton och lösenord

När man tar i bruk och ställer in en ny apparat loggar man in med konton som bland annat kopplar apparaten till molnet och börjar göra säkerhetskopieringar. Har personen redan ett Googlekonto eller Apple-ID ska man fortsätta använda det och inte skapa nya konton. Använd inte heller dina egna eller någon annans konton, utan har personen du hjälper inget konto från förut ska du skapa ett nytt.

Skriv ner eller be personen själv skriva ner det här kontots uppgifter som en början på en lista med alla konton och lösenord, och fundera hur de kan förvaras på ett möjligast tryggt ställe. Häften eller papper som förvaras bland övriga viktiga papper brukar vara bra ställen. Skurkarna som är ute efter att kapa konton rör sig på internet, så ett papper i hemmet kan anses vara tryggt. Helst ska man inte bära med sig lösenorden, så en papperskalender eller plånboken är onödigt riskabel med tanke på att tappa bort listan. Inga andra elektroniska sätt än lösenordshanterare är säkra, dvs. en fil på datorn med alla lösenord är inte att rekommendera även om man skulle lösenordsskydda den eller namnge den "kryptiskt". En känd lösenordshanterare (tex. Apples eller Googles) är trygg att använda och fördelen är även att den skapar långa lösenord automatiskt, men risken att tappa bort lösenorden genom att låsa ut sig är ändå större än om man har dem till pappers.

Så papper och penna är i det här fallet ett bra alternativ, men kom ihåg att skriva tydligt vilket konto det är frågan om och att skriva lösenorden så tydligt att man själv och andra (tex. efterlevanden som ska stänga kontona) kan läsa det. Den här förteckningen över konton ska sedan fyllas på när man tar i bruk nya konton eller byter lösenord.

Uppdateringar och säkerhetskopiering

Det är bäst om du ställer in apparaten så att den kräver så lite åtgärder som möjligt i framtiden. Ställ därför in automatiska appuppdateringar och tillåt dem över mobildata. Du kan gärna kolla att telefonabonnemanget innehåller obegränsad internetanvändning.

Om personen du hjälper tar eller får mycket bilder och filmer så kan det vara bra att ta ställning till hur man ska göra med säkerhetskopieringen till molnet. Gratisutrymmet fylls snabbt av bilderna och orsakar varningsmeddelanden. Åtminstone ska personen vara medveten om att utrymmet kommer ta slut så att den vet vad det handlar om när apparaten börjar varna om det (samt att personen inte går på bluffmeddelanden om detta som kommer per e-post). Alternativen är annars att betala några euro per månad eller att inte bilder och filmer sparas till molnet. Slå alltså av funktionen eller köp mera utrymme om det förväntas bli aktuellt. Upplys som sagt också om att det förekommer lurendrejerier där man får en e-post med meddelandet att utrymmet på molnet håller på att ta slut, så man ska inte klicka på länkar och betala den vägen, utan bara genom att själv gå via inställningsappen.

Ta bort appar och program som börjar kosta

Ta bort appar eller program som innehåller prövoperioder men sen börjar kosta, avsluta prenumerationerna och avinstallera programmen och apparna. Vill personen du hjälper ha programmen kan det vara bättre att direkt köpa dem så överraskar inte meddelanden om det senare. Exempel kan vara Microsoft office eller säkerhetsprogram.

Testa att allt fungerar

Det lönar sig också att öppna alla appar så att man får svarat på alla frågor och att tillåta eller neka åtkomster. Om ni ställt in en telefon eller platta och inte installerat någon app, öppna appbutiken och installera någon app (tex. Yle Arenan) för att kontrollera att det fungerar att installera appar och så ni kan svara på eventuella frågor som dyker upp.

ANNONSER