It-verksamheten i pensionärsföreningar har som mål att hjälpa så många pensionärer som möjligt in i it-åldern och på så sätt förbättra deras livskvalitet och möjlighet att vara delaktiga i samhället.
It-verksamheten bygger främst på frivilliga i föreningen som inom ramen för pensionärsföreningens verksamhet hjälper andra pensionärer i att bli eller fortsätta vara digitala och klara sig i det digitaliserade samhället. Det kan vara frågan om it-aktiviteter i föreningen eller att ta in it som en del av annan verksamhet i föreningen.
I takt med att allt fler aktörer erbjuder digitalt stöd kan pensionärsföreningens uppgift inom it-verksamhet också vara att motivera pensionärer att bli digitala och att hjälpa dem hitta rätt verksamhet ordnad av andra aktörer. Det kan också vara att med andra aktörer för att möta medlemmarnas behov inom it.
Lite längre ner presenteras verksamhetsexempel och erfarenheter sammanställda på basen av Svenska pensionärsförbundets it-kommittés diskussioner, kompletterat med föreningarnas erfarenheter av it-verksamhet.
Om föreningen inte har tidigare erfarenhet av it-verksamhet hoppas vi att de här exemplen som fungerat i andra föreningar ska kunna hjälpa att hitta rätt verksamhet. Varje förening är unik och det som fungerat i en annan förening fungerar inte nödvändigtvis i er förening, men det är värt att försöka, utvärdera och sedan anpassa verksamheten eller pröva på något nytt.
Kom ihåg att det kan vara små saker som påverkar om verksamheten lyckas locka deltagare eller inte, tex. kan en sak som om det bjuds på kaffe eller inte påverka överraskande mycket. Erfarenheten visar att föreningens ordförande är central för att it-verksamhet i föreningen ska komma igång och fortsätta, ordförande har förutom sista ordet vad som ordnas i föreningen även goda möjligheter att marknadsföra verksamheten och få medlemmar att delta. Observera även att det är lättare att få med kvinnor än män, män vill inte medge att inte klarar det digitala.
Tyvärr är det även då det lyckas en långsam process att få alla med och alla digitala, så det kan ibland vara svårt att se utvecklingen, men under senaste åren har hela tiden fler blivit digitala och de som protesterar har blivit färre. Pensionärsföreningarnas insats har varit ett viktigt stöd för medlemmarna och kommer vara det också i framtiden.
Exemplen som följer är i ordning så att de första är lättast att ta i bruk (också utan it-handledare) medan de längre ner i listan kan vara mer krävande och åtminstone de sista kräver en aktiv it-handledare.
Vilka behoven än må vara är föreningarna välkomna att kontakta förbundet för att diskutera vad vi kan göra för er förening.
Annan information och material för it-verksamhet |