En variant på egna kurser är att tillsammans med det lokala medborgar-/vuxen-/arbetarinstitutet diskutera möjligheten att erbjuda kursassistenter till de datakurser de redan ordnar. Det är också ett alternativ att komplettera kurserna beskrivna ovan med kursassistenter från föreningen.
Ett av de stora problemen för datorkurser är att deltagarnas nivå ofta varierar stort, en del är relativt kunniga medan andra aldrig rört en dator tidigare. För en lärare är det då utmanande att få kursen att gå framåt så att alla deltagare är nöjda.
På några håll har pensionärsföreningarnas it-handledare ställt upp som kursassistenter, de hjälper läraren att fånga upp och stöda svaga elever. De tekniska kraven på handledarna är här inte så stora, huvudsaken är att de behärskar den information som tas upp på kursen, eller har lätt att ta till sig informationen. Till fördel är det förstås om handledarna har en viss pedagogisk vana så att de kan förklara och reda ut problem på ett lättbegripligt sätt.
Man skall i alla fall komma ihåg att alla lärare inte nödvändigtvis är intresserade av assistenter, därför är det mycket viktigt att handledarna för en dialog med institutet och läraren före kursen! Som assistent på en kurs skall man också komma ihåg att inte ifrågasätta eller göra på annat sätt än vad läraren lär ut! För deltagarna kan det bli mycket råddigt om läraren förklarar en sak och assistenten gör på ett helt annat sätt.
Tänk på följande:
- För en diskussion med institutet och med läraren!
- Kunskaperna varierar på kurser, assistenter kan tex. hjälpa de svagare eleverna
- 1-2 assistenter är lämpligt på en kurs
- Assistenterna måste anpassa sig till lärarens tempo
- Avbryt eller tala inte samtidigt som läraren, då hänger varken assistenten eller eleven med
- Kursen går på lärarens villkor, men assistenterna kan spela en viktig roll i deltagarnas trivsel och vad de får ut av kursen!