Information om nätbedrägerier

23.03.2021 kl. 14:32
Här hittar du några exempel och länkar till mera läsning om nätbedrägerier som nämndes i it-biten i God Tid nr 3.

Här är några exempel på bedrägerier som just nu är aktuella. Efter varje exempel följer en kort diskussion om principerna, farorna och rekommendation vad man kan göra för att undvika bli lurad av liknande försök.

Exempel: Nätfiske

Det här är ett klassiskt nätfiske, som innehåller lite konstigheter, men kom ihåg att varningsklockorna borde ringa trots att det skulle se perfekt ut tekniskt:

Det kan förekomma bedrägeriförsök i samband med alla tjänster som man loggar in med nätbankskoderna, tex. e-post som utger sig från att komma från skatteverket, posten, fpa mm. De sänder en länk som leder någon helt annanstans än den riktiga sidan och där efterfrågas tex. nätbankskoderna.

Kom ihåg att avsändarens adress inte är någon garanti för att e-posten kommer från den personen, säkerheten i e-post motsvarar den när man skickar ett vykort, vem som helst kan skriva in vem som helst som avsändare. Och att en länk ser riktig ut är inte heller en garanti för att den är det, pröva tex gå till Nordea med den här länken https://www.nordea.fi

Om man fyller i koderna sitter någon skurk i andra ändan och tar emot dem och använder dem för att komma in i nätbanken. I tillägg till koderna som alltid är samma, måste man ju till banken alltid skriva in en engångskod från nyckeltalkort, kodapp eller liknande. Men då de efterfrågas av skurken kan han tex ringa för att fråga efter dem för att komma in i nätbanken.

I fallen med nätfiske kan man följa rekommendationen som också skrevs i God Tid, dvs. för det första vara medveten om att banker och myndigheter inte sänder den här typen av e-post. Om man själv betalar räkningar och går till nätbanken som man brukar, är det ingen risk att någon utomstående kan snappa upp  uppgifterna, men är det någon som ber om dem tex. per e-post är det alltid lurendrejeri.

Man måste ha ett visst mått försiktighet och misstänksamhet i allt man gör på datorn, när du använt dator och nätbank en tid har du lärt dig dina rutiner och sätt att använda nättjänster, om nånting känns ovant eller ändrar ska du vara extra försiktig.

Om du fyller i uppgifterna på fel ställe, eller bara misstänker att du kanske gjort det, är det skäl att kontakta din bank så fort som möjligt, ju snabbare du kontaktar dem desto större är möjligheten att stoppa överföringen av pengar eller låsa dina koder.

Exempel: Coronabedrägerier

Det finns för tillfället åtminstone bedragare som ringer och säger att du blivit exponerad för Coronavirus samt erbjuder dig testning. För att betala för testningen måste du ge kreditkortet eller nätbankskoderna. Det ska du naturligtvis inte göra.

Rädslan för Coronaviruset gör oss mera mottagliga för den här typens bedrägerier. Hypotetiskt kan man fråga om någon ringer dig från ett okänt eller hemligt nummer och uppger sig vara smittospårare, och ber dig ge ditt personsignum för att säkert ha fått tag på rätt person, vad gör du?

Du ska inte ge den, men risken är nog stor för envar att vi skulle ge den i förskräckelsen. Om de skulle fråga efter kreditkortsuppgifter eller nätbankskoder tror jag det skulle vara större sannolikhet för varningsklockorna att ringa.

Det kan vara omöjligt att avgöra om det är en riktig smittospårare eller inte om den inte bevisar det med att identifiera dig med ditt personsignum, alltså så att uppringaren läser upp den till dig. Problemet är att de inte nödvändigtvis har numren ännu, men jag skulle inte ge några personliga uppgifter innan uppringaren har kunnat bevisa sin legitimitet. En fråga som man kunde ställa till uppringaren är hur man kan försäkra sig om att den inte är en lurendrejare, kan man ringa till hälsovården med sina egna nummer för att försäkra sig om att man blivit exponerad?

Exempel: SMS-bedrägeri

Ett bedrägeriförsök per SMS kan tex. se ut som i bilden här:

Textmeddelande från en utländsk nummer (+46) med texten OmaPosti Sinulla on paketti, joka on allekirjoitettava, tarkista https://is.gd/E2qR0W paketti-ID.4378538

Då är det egentligen frågan om nätfiske per SMS, där det om man följer länken antagligen efterfrågas känslig information som bankkoder.

Liknande SMS förekommer där det sägs att man måste betala någon liten avgift för att få ut sitt paket. Betalning görs då tex per kreditkort och skulle man betala fortsätter det i många fall att faktureras större avgifter regelbundet.

Gemensamt för de här som handlar om paket och post är ofta att de kan sammanfalla med att du verkligen beställt nåt och väntar paket. Det gör att man är benägnare att tro på det och bli lurad. Antagligen har informationen läckt någonstans om att du beställt någonting eller någon bekräftelse e-post snappats upp på internet, e-post är som sagt inte speciellt säkert.

Det här är ganska trovärdiga bedrägerier och det kan vara lätthänt också för en van beställare att vara uppmärksam och märka att det är lurendrejeri. Det liknar SMS som man kan få om att paketet kommit fram och kan avhämtas med den och den koden. Ytterligare försvåras bedömningen av att det finns många olika paketleverantörer, som alla har lite olika system och utseende på sina SMS och e-post. Och vissa paket behöver förtullas när de kommer utanför EU, då får man post från tullen och man kanske kan bli lurad att tro att de sänder det digitalt. Så man är van att det kan se lite olika ut och vet inte riktigt vad man ska vänta sig och det spelar skurkarna i påsen.

Ett sätt att gardera sig är att känna till att det här förekommer, så det är bra att du läser det här! Och kom ihåg att inte heller posten sänder ut och ber om betalning eller nätbankskoder, så förhoppningsvis ringer ändå varningsklockorna för de flesta. När varningsklockorna ringer och man inte är helt säker på om det har att göra med ett paket man verkligen beställt, kan man tex. kolla upp den ursprungliga orderbekräftelsen man fått och tex. ringa till kontaktuppgifterna som där förhoppningsvis finns. Eller gå till nätbutiken man beställt sitt paket från och kontakta dem i ärendet.

Exempel: Utpressning per e-post

Så här kan ett utpressningsbrev se ut:

Brevet ovan ser ut att ha kommit från min egen adress, för att skrämma mig att någon verkligen skulle ha tillgång till den, men kom ihåg att man kan lägga vem som helst som avsändare. Ingen har alltså brutit sig in i min e-post och jag behöver inte ens byta lösenord utan kan strunta i hela saken och radera brevet som vanligt.

Ibland kan skurken skriva ett lösenord som jag någongång använt till någon annan tjänst, det är också meningen att skrämma mig och få mig att tro att han verkligen har någonting om mig.

Det som är skrämmande med den här typens bedrägeri är att det känns mera personligt och är skrivet på ett aggressivt sätt. Det ska kännas skrämmande och man ska bli osäker på om det ändå kan vara sant. Det är helt och hållet bluff och det märker man senast om man väntar (det ska man göra, dvs inte svara eller betala) tills tidsgränsen passerats och inget händer. Ibland får man upprepade brev av samma utpressare innan den till slut ger upp.

Det finns tyvärr fallet med Vastaamo där liknande utpressare verkligen haft information att läcka, men i det fallet är det ju inte heller nånting offren kunde göra för att hindra läckan och det fallet visar att även om skurken skulle ha nåt hjälper det inte att betala (om någon vanlig människa ens vet hur man betalar med bitcoin). Så att kontakta polisen är det ända man kan göra.

Exempel: Falsk faktura

Falska fakturor förekommer med jämna mellanrum bland föreningar och företag. Det kan vara tex. en e-post som ser fullständigt riktig ut, från ordförandes adress till kassören, tex. med texten: 

"Hej, kan du göra en internationell banköverföring i dag?"

Ofta är det så att om man skulle svara på e-posten så går det till en annan adress, men skurken hoppas att man inte ska märka det. Det här bygger på att man lätt kan göra det så att det ser ut att komma från någon annans adress, men om man skulle svara till den adressen kan inte skurken längre läsa svaret.

Oftast har skurken hittat informationen om vem som är ordförande eller VD och vem som är kassör eller den som betalar räkningar, och hoppas att de inte ska ha kontakt på annat sätt utan att kassören betalar på uppmaning av ordförande utan desto mer frågor.

I vissa fall är det bara en påhittad faktura som skickas till föreningar och företag, och som skurken hoppas ska betalas av bara farten.

Också pensionärsföreningar har blivit utsatta för den här typens bluff, mig veterligen har ingen betalat utan kassören har tyckt det verkar så skumt att den ringt ordförande. Då har det snabbt klarnat att ordförande inte vet om hela saken, så det är en bra vana att dubbelkolla det som verkar konstigt och just att ringa ordförande för att kolla upp avslöjar i det här fallet bluffen.

Exempel: För bra för att vara sant

Alltid när du sägs ha vunnit på lotto och om du inte deltagit i ett lotteri, så borde misstänksamheten vinna över hoppet om att bli rik. Liknande fall förekommer med löften om stora arv av Afrikanska prinsar osv. Man kan ställa sig frågan varför skulle de kontakta just mig om de har ett stort arv i Afrika? Eller som sagt konstatera att om det låter för bra för att vara sant så är det sannolikt det.

Exempel: Kärleksbedrägeri

Ett speciellt sorgligt och psykologiskt uttänkt bedrägeri är kärleksbedrägerier, de bygger väl på att många är ensamma och söker och vill tro på kärleken när den uppenbarar sig på nätet.

Det är svårt att ge goda råd för hur man ska gardera sig, annat än att känna till att det förekommer och medge att om omständigheterna är de rätta så kan det hända även mig. I många fall har det visat sig att det för den som håller på och blir lurad, är svårt att godkänna ens när varningsklockorna hos vänner och anhöriga ringer.

Det kan ofta börja som en kontakt på Facebook. Ibland är identiteten stulen av någon annan, dvs. någon annan persons bilder och information utnyttjas för att göra det mera trovärdigt.

Yle har skrivit en utförlig beskrivning om ämnet här:

Exempel: Microsoft-bedrägeri

Det förekommer att någon ringer och uppger sig vara Microsoft-anställd och ringa för att hjälpa dig med datorproblem. Här är ett exempel på det som spelats in och lagts upp på Youtube:

Det de här bedragarna försöker är att få kontrollen över din dator genom att använda verktyg som används för fjärrhjälp. När de tagit kotrollen är det främst tillgång till din nätbank de vill ha för att kunna överföra pengar från kontona, men det kan också vara att låsa din dator och idka utpressning för att öppna den igen eller komma över dina bilder och dokument och utpressa dig med hjälp av dem. Ibland försöker de få dig att köpa gåvokort med kreditkortet och överföra pengar på det sättet.

Som det skrevs i God Tid, kommer riktiga Microsoft aldrig att ringa dig, åtminstone inte för att hjälpa dig med din dator. De kunde lika gärna säga sig ringa från Google, Apple eller något liknande bolag, kanske från våra lokala telefonoperatörer. Men i alla dessa fall gäller samma sak, vill du ha tag på dem för att få hjälp får du vanligen sitta länge i kö och de kommer inte att självmant erbjuda dig hjälp.

Skulle du ändå bli lurad ska du direkt när du kommer på det lägga på luren, stänga datorn och ringa din bank för att stoppa eventuella överföringar så snabbt som möjligt.

Länkar för mera läsning

På Polisens webbplats finns goda råd:

(https://poliisi.fi/sv/blev-du-bedragen)

Du hittar aktuella nätbedrägerier på Traficoms Cybersäkerhetscenters sidor, längst ner på deras sida länkar de också till andra nyttiga sidor:

(https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/sv/aktuellt/bedragerier-med-corona-tema-i-farten-tank-pa-vad-du-klickar-pa)

En äldre men ständigt aktuell artikel från Svenska YLE: 

 

 

Robert Riska

Ikoner på din smarttelefon

I denna utbildning går vi igenom ikon er på din Android smarttelefonen.Läs mera »

Lyssna på radio med dator, pekplatta eller telefon

Du kan lyssna på radioprogram från datorn, på de flesta kanaler var som helst i världen.Läs mera »

It-seminarium, köp mat och mediciner på nätet

På det här seminariet visar vi hur du kan köpa mat och mediciner på nätet, tips om vad du ska tänka på och vilka tjänster som finns.Läs mera »

It-seminarium, skriva e-post

På det här seminariet diskuterar vi tips för att skriva e-post, hur du strukturerar en e-post och vad det lönar sig att beakta för att skriva bra e-post.Läs mera »

It-seminarium med temat lösenord

I det här seminariet diskuteras lösenord, appar och program för att hantera dem, men också det traditionella sättet med papper och penna.Läs mera »
Del av pärmbilden av kompendiet för iPhone, en iPhone med en av apparna på skärmen föreställande ett äpple, texteniPhonens ABC

ABC kompendierna för datorer, plattor och smarttelefoner

Våra kompendier är skrivna för nybörjare som inte alls använt dator, platta eller smarttelefon tidigare och känner ett behov av grundkunskaper. De finns för iPad, iPhone, Windows-dator, Mac-dator och Android smarttelefon och platta. För iPhone och Android-smarttelefon finns de i videoformat på Youtube.Läs mera »

It - seminarium Läsa böcker på platta och telefon

På det här seminariet går vi genom hur du kan läsa böcker på platta och telefon och vilka alternativ det finns.Läs mera »

Hur du gör en QR-kod och kopplar den till er hemsida

I denna IT artikel visar vi hur du kan snabbt göra en QR - kod och koppla den till din hemsida. QR- koden fungerar som så att om du placerar smarttelefonens kamera fokuserad på den kommer smarttelefonen skicka dig till hemsidan direkt.Läs mera »

Se inspelningen av nyheter i Desky

Ant Simons från Webbhuset informerar om nyheter i Desky-programmet, som erbjuds föreningarna för medlemsregister. Bland annat Läs mera »

Smarta hem

Här kan du se inspelningen från vårt it-seminarium med tema smarta hem och exempel på att röststyra belysning från telefonen.Läs mera »

Dela in Zoom-mötet i mindre grupper

Du kan dela in deltagarna i ditt Zoom-möte i mindre grupper grupper för diskussion, här hittar du instruktioner för hur du gör det.Läs mera »

It-seminarium om mediakunskap och källkritik

På det här seminariet diskuterade vi grunderna till mediakunskap och källkritik och tog upp några exempel och tips kring ämnet.Läs mera »

Felkodsläsare för bil

Tycker du om att fixa saker och ting själv? Per-Ole visar hur man använder en felkodsläsare på sin bil.Läs mera »

It-handledning: bemötande inom it-handledning

Marina Arell-Sundberg är lärare inom ergoterapi och kommer berätta om bemötande med klienter med en funktionsvariation med fokus på minnessjukdomar. Tillfället kommer ha lite teori men också praktiska exempel med ett tillfälle för diskussion och frågor. Tillfället fungerar som stöd för er som handleder it i föreningarna. Exempelvis minnessjukdom blir allt vanligare när man blir äldre och det är viktigt att kunna bemöta dem på ett bra sätt.Läs mera »

Grunder i Facebook användning

I denna kurs får du veta hur man gör ett användarkonto, hitta vänner och grupper. Dessutom en översikt.Läs mera »

Så här öppnar du en länk i e-posten

Per-Ole visar hur du öppnar en länk till ett Zoom-möte, du kan öppna den också om den inte är blå och klickbar.Läs mera »

It-seminarium: Windows 10 snabbhjälp

I Windows 10 finns inbyggt ett program för att ge och ta emot datorhjälp på distans, vi går genom vad som krävs och hur det går till i praktiken.Läs mera »

It-biten: EU tillåter inte att Whatsapp delar information om oss med Facebook

Kanske har du läst eller hört att Whatsapp ändrar sina villkor och börjar sända information till Facebook? Läs mera »

Zoom grunder - starta och delta i möten

Här kan du se Andreas presentera Zoom, hur du loggar in på Zoom, hur går du med i möte i zoom, hur du startar dina egna möten. Dessutom går vi igenom Zoom appen och zooms hemsidaLäs mera »
Desky-verktyget i webbläsaren, med medlemsregistret synligt

It-verktyg: Desky allmänt, tips och tricks

I det här utbildningstillfället presenterar Ant Simons från Webbhuset hur man använder Desky och medlemsregistretLäs mera »
En bunt sedlar och kontoutdrag på ett bord

Desky Fakturering

Ant från Webbhuset föreläser om fakturering i Desky medlemsregisterLäs mera »

It-seminarium: Föreningens webbsidor fortsättning

Här kan du se fortsättning på föreläsning om att administrera föreningens webbsidor med Digistoff-verktygetLäs mera »

Youtube

Vi har inspelningar från våra kurser och evenemang samt instruktioner för datoranvändning på vår Youtube-kanal. Här kan du ta del av SPFs alla videor. Videorna innehåller både nytta och nöje för alla! Läs mera »
En man och en kvinna sitter och ser på en gemensam skärm, kvinnan håller nåt litet i handen, båda ser belåtna ut

Bli it-handledare i föreningen

Det behövs ständigt nya it-handledare i pensionärsföreningarna! Läs mer om vad som krävs och hur du kan gå tillväga samt exempel på it-verksamhet i föreningen.Läs mera »

It-seminarium: Första hjälpen för dator och telefoner

I det här it-seminariet får du praktiska råd om första hjälp för datorer och telefoner, vad du kan göra själv och hur du kan lära dig mera.Läs mera »
Bild från presentationen av kexrecept i slutet av seminariet, ett kex med ögon och mun och tipsen vad man kan tänka på för att miska spårning med cookies

It-seminarium: Cookies, vad är det?

I det här seminariet talar vi om cookies, vad det är, hur det funerar och vad man borde svara när en webbsida frågar om du vill ha ett kex. Och vad du ska svara om någon frågar om det är tryggt att ta emot ett kex.Läs mera »
En hand håller en smarttelefon med en virus med rött streck över på skärmen

It-seminarium: Så här fungerar Coronablinkern

I det här seminariet berättar vi hur du installerar appen Coronablinkern och hur den fungerarLäs mera »
Zooms logo och texten ZOOM

It-seminarium med tema delta och ordna Zoom-möten

Här kan du se höstens första it-seminarium, temat var att delta och ordna möten med ZoomLäs mera »
Skärmdump av redigeringsverktyget i YouTube

Youtube

I detta avsnitt fokuserar vi på hur man laddar upp ett videoklipp - men också vanlig användning exempelvis hur man gör spellistor (lista med videor). Läs mera »

Instagrams Grunder

I denna sommarkurs går Andreas egenom grunderna av Instagram. Instagram är ett socialt media där man använder sig av # + temaord ex. #mat & #gördetsjälv. Titta på videon för mera information!Läs mera »
Ikoner och text. Serpentiner: taggar för teman #. Termometer: Tagga andra mänskor. Pratbubbla med undertexter: Följa, prenumerera, subscribe.

Termer inom Sociala Medier

I detta avsnitt bekantar vi oss med olika termer som kan komma upp bland sociala medier och diskussions forum. Teknologin går snabbt framåt men det gör också termerna. Välkommen!Läs mera »
Skärmdump av twitter öppnad på datornskärmen, Trumps profilbild synlig.

Sommarseminarium med temat Twitter

Andreas presenterar Twitter i sommarens första it-seminariumLäs mera »
Bild av Zoom-möte med många deltagare på en datorskärm.

Webbseminarium om moln för iPhone och iPad

Här kan du i efterhand se webbseminariet med tips om molntjänster för iPad och iPhone. Här är också länk till utvärderingsblankett.Läs mera »
En rad med olika apparater, laptop, stationär dator, server, platta, smarttelefon. Alla kopplade med ett streck upp till ett moln i övre delen av bilden.

Webbseminarium: Molntjänster för Android

Här kan du se inspelningen från webbseminariet med praktiska tips för handledare om molntjänster för AndroidLäs mera »
En hand håller upp en Android-smarttelefon med vår logo synlig på skärmen.

Så här gör du en Android-platta eller telefon pensionärvänligare

Med inställningarna beskrivna här kan du anpassa din Android-apparat så att den är mera lättanvänd för en pensionär.Läs mera »
En skärmdump från Zoom-mötet, med många deltagare synliga.

Webbseminariet om bankappar och digital kvarlåtenskap

Här kan du se inspelningen och ladda ner materialet som presenteradesLäs mera »
Skärmdump av Aktias presentation, bild av Aktia appen på en smarttelefon.

Smarttelefonkurs del 5 - Banken & Säkerhet

Andreas avslutar smarttelefon kursen med banken och säkerhetLäs mera »
Skärmdump av presentationen från mötet, rubriken SKAFFA APPAR.

Android smarttelefonskurs del 4 - Appar

Andreas går igenom hur man får ned appar till sin smarttelefon och hur man sen också tar bort dem. Dessutom diskussion om bra appar att använda. Läs mera »
Ett vitt kuvert på blå bakgrund, ikon för något e-postprogram eller app.

Webbseminarium 29.4 med tema e-post

Här kan du se inspelningen av webbseminariet om e-postens grunder och historia men även mera avancerade inställningar.Läs mera »
Skärmdump från presentation med rubriken Duolingo - olika sätt att lära sig

Lära sig språk via appar

Med hjälp av appar kan du lära dig språk på din smarttelefon / pekplatta - Robert & Andreas tittar lite närmare på hur det fungerar. Läs mera »
Skärmdump av Google-translate öppnad i webbläsaren.

Google translate

Hur man översätter olika språk med hjälp av google translateLäs mera »
Googles logo och sökruta som de ser ut på datorskärmen i webbläsaren.

Android smarttelefonkurs del 3 - Att googla & epost

Lär dig om Epost & att googla på din android telefonLäs mera »
Zooms logo föreställande en stilistisk kamera och texten ZOOM

ZOOM videoutbildning

Här kan du se inspelningen från Zoom-utbildningen 23.4 för mötesarrangörer Läs mera »
Sex små bilder, den med Skypes logo, en dator med två personer på skärmen, två personer som samtalar, en person framför datorn och en i datorn, en person bakom datorn och sist en person framför datorn och en liten person i datorn

Skype för att ringa samtal och ordna möten

Här kan du se Per-Oles video om att använda Skype för att ringa samtal och ordna distansmöten.Läs mera »
Till vänster en hand som pekar på Facebooks logo på en smarttelefon, till höger motsvarande pekning på Whatsapp logo

It-biten: Håll kontakten!

Det att vi bör hålla fysiskt avstånd från varandra betyder inte att vi måste tappa kontaktenLäs mera »
Skärmdump av Youtube-video om brödbakning, med en bild av ett mustigt bröd

Netflix & Youtube

Netflix & Youtube är populära och allmänt kända webbplatser och appar - Andreas berättar grunderna i hur de fungerar.Läs mera »
På ett bord ligger en smarttelefon med skärmen full av appar till vänster och bredvid den till höger en

Grunder i Android smarttelefon användning - del 2

Hur använder man tangentbordet och vad är internet?Läs mera »
En svart krittavla med texten

Webbseminarium 16.4, språkappar och tips

Här kan du se sändningen från vårt webbsemnarium med tema språkLäs mera »
En skärmdump av spelet Wordfeud, med orden maler och det korsande varandra i mitten av spelplanen, och bilden av två små spelare uppe till höger.

Webbseminarium 8.4: Nöje med appar och internet

Här kan du se inspelningarna av webbseminariet i form av några inspelade klipp från webbseminariet.Läs mera »
En bild ur presentationen som visas i mötet, med rubriken

Android smartphonekurs del 1

Här kan du se inspelningen av första delen av kursen som Andreas ordnar via nätet.Läs mera »
Whatsapps logo med en vit telefonlur inne i en grön pratbubbla, texten WhatsApp under.

Ringa ett videosamtal med Whatsapp

Här kan du se en video om hur Per-Ole ringer ett videosamtal med Whatsapp.Läs mera »
Ett foto av Andreas med hörlurar och mikrofon, planscher på väggen i bakgrunden.

Webbseminarium 1.4: Handla tryggt på nätet

Här kan du se inspelningen från webbseminariet och ladda ner presentationerna och ta del av länkarna som nämndes.Läs mera »
Symboler eller ikoner som används på smarttelefoner, ett plus, skräpkorg, tre streck för meny, tre punkter, ett förstoringsglas och en pil mot vänster

It-biten: kortkurs i att använda smarttelefon

En smarttelefonen styrs med olika fingerrörelser som pekningar på symboler på skärmen. Grunden till att förstå sin smarttelefon är att känna till symbolerna och vad de står för, samt veta vilka fingerrörelser som finns och våga pröva på dem i olika sammanhang.Läs mera »
En bärbar dator på ett bord, via USB är det kopplat en smarttelefon till vänster och en extern hårddisk till höger.

Filhantering och utforskaren

För att flytta bilder och texter och hålla ordning på dem används utforskaren, här berättar Per-Ole hur den fungerar.Läs mera »
Skärmdump från Zoom-samtal, i mitten av skärmen syns rubriken på delad presentation med rubriken VIDEO SAMTAL, upp till höger små bilder med presentatör

It-webbseminarium 26.3

Temat videosamtal och it-verksamhet på distans. Här hittar du presentationerna, länkarna och inspelningen.Läs mera »
Whatsapps logo med en vit telefonlur i en grön pratbubbla, texten WhatsApp under

Installera Whatsapp

Här kan du se på video med instruktioner hur du får in Whatsapp på din telefon eller plattaLäs mera »
En smarttelefon i en parkeringshall, olika små figurer svävar framför telefonen

Parkera bilen med mobilen

Här kan du läsa hur du gör för att betala för parkering med hjälp av mobilen. Den här artikeln ingick i GodTid 2/2019 men är här utvidgad med några altarnativa appar.Läs mera »
En hand sträcker fram en smarttelefon med skärmen full av appar

Vad är smarttelefoner

Smarttelefoner har blivit allt vanligare i vår vardag i och med allt digitaliseras. En smarttelefon även kallad smartmobil eller smartphone (från engelska), är en kombination av en mobiltelefon och handdator. Läs mera »
Logona för olika sociala medier, de mest synliga texterna i logona är twitter, in, Facebooks f och YouTube

Sociala medier

Här presenteras sociala medier som seniorer kan ha nytta och glädje av och exempel på hur seniorer ofta använder dem och till vadLäs mera »
En ritad bild föreställande ett finger som pekar på en platta med Youtubes logo och en annan hand håller en kaffekopp

Youtube

Vad är Youtube? Youtube är en en videogemenskap, det vill säga en webbsida där medlemmarna kan titta på videor men också ladda upp videor.Läs mera »
En inloggningsruta med texten Username och Password och rutor för ifyllnad, under syns ett hänglås och knappar med texten Login och Register

Lösenord och digitestamente

Mycket av datoranvändandet bygger på användning av nättjänster där man loggar och behöver lösenord. Här får du praktiska tips för att hantera alla lösenorden och samtidigt gör ett digitestamente.Läs mera »
Ett lövträds topp, med förgreningar och några gröna blad i grenarnas toppar.

Släktforskning med dator

Här hittar du presentation och länkar om släktforskning, materialet presenterades i Jakobstad 17.10.2019Läs mera »
Fotografi av ett blått reservbatteri med vår it-logo och adressen spfpension.fi/it

Instruktioner för användning av reservbatterierna

Svenskspråkiga instruktioner till reservbatterietLäs mera »
suomi.fi logo föreställande Finlands flagga, adressen till höger

Länk: Vad vet du om tjänsten suomi.fi

Har du hört att man kan få myndighetspost elektroniskt, det och mycket mer finns på tjänsten suomi.fiLäs mera »
Karta över en del av Österbotten, med nålar placerade på ett antal orter

Hitta var du kan få hjälp med datorn

Centralförbundet de gamlas väl har lanserat en webbsida med en kart- och sökfunktion för att hitta ställen som ger datorrådgivning åt seniorerLäs mera »
En datormus på en jordglob

Nyttiga länkar när du börjar surfa på nätet

Kolla in de här länksamlingarna, guiderna och instruktionerna om du vill ha surftipsLäs mera »
Ikoner föreställande en person, en dator, en printer, en hårdskiva, en mapp, ett dokument, kugghjul, en server och två datorer och en server

Slå upp datatermer på svenska datatermgruppens sidor

Sida med svenska datatermer och förklaringar, slå upp en svensk eller engelsk dataterm och få en kort förklaring på vad det betyder på svenska, samt en rekommenderad svensk term för ordet.Läs mera »
En tjuv med rövarluva och en säck på ryggen kommer ut ur en bärbar dators skärm

Var säker på datorn

Hur kan du som senior vara säker på datorn och då du använder epost och nättjänster, här hittar du exempel på faror och tips för hur du kan skydda dig mot lurendrejare.Läs mera »
En inloggningsruta med texten Username och Password och rutor för ifyllnad, under syns ett hänglås och knappar med texten Login och Register

Tips om lösenord

Den här texten ingick i GodTid nr 3 2017 och här är mera information och några länkar med samma temaLäs mera »

ANNONSER