En lans för IT-handledare (God Tid 4/2011)

06.05.2011 kl. 12:48
Jag tänkte denna gång slå en lans för IKT-projektets käpphäst IT-handledarna. Våren börjar vara här, sakta varvar föreningarna ner sin verksamhet inför sommaren och trädgårdslanden och sommarstugorna lockar fler och fler. Intresset att sitta framför datorn svalnar också då vädret är vackert ute.

Jag tänkte denna gång slå en lans för IKT-projektets käpphäst IT-handledarna. Våren börjar vara här, sakta varvar föreningarna ner sin verksamhet inför sommaren och trädgårdslanden och sommarstugorna lockar fler och fler. Intresset att sitta framför datorn svalnar också då vädret är vackert ute.

I IKT-projektets ögon har intresset för IT-handledare varit ganska lågt trots tappra försök både på förbunds och föreningsnivå. Men i själva verket tror jag att det är många där ute som i praktiken fungerar som IT-handledare, fast det är kanske inte så organiserat eller inplanerat som verksamhet. Att vara en IT-handledare betyder i praktiken bara det att man använder den kunskap man själv har om datorer (eller teknik) som stöd för att hjälpa andra pensionärer med datorer. En IT-handledare är inte nödvändigtvis någon dataexpert, men det är ofta bara bra om man inte är dataexpert. Om man som pensionär har lärt sig använda en dator, ofta av egen nyfikenhet, så förstår man betydligt bättre hur en annan pensionär tänker och funderar då den försöker lära sig.

Det kan rent av vara bra för båda parter att komma ihåg vem IT-handledaren är, en person som frivilligt delar med sig av sina kunskaper för att hjälpa någon annan. Ibland kanske tiden eller orken inte räcker till och i värsta fall har IT-handledaren inte lösningen på problemet. Däremot har en IT-handledare kanske lite bättre förutsättningar att hitta lösningen eller veta var man kan hitta lösningen. För att inte tala om att en IT-handledare oftast är en ganska van datoranvändare och antagligen stött på samma eller liknande problem förut.

Så vad behövs för att kunna vara IT-handledare? Två saker, man skall känna sig bekväm med sina datorkunskaper, så att man vågar dela med sig till andra och man skall känna sig inspirerad av att få hjälpa andra människor. Mer än det behövs inte! Hur gör man då om man vill hjälpa andra med datorer? Sätten är många, föreningarnas IT-kontaktpersoner har fått en del tips och mera information har IKT-projektet på sin hemsida. Men enklast är det ju att erbjuda sin hjälp om man hör någon som har problem med datorer. Är man sedan flera i en förening som känner sig motiverade till handledning kan man organisera sig och ordna träffar eller rådgivningar.

Smågruppsverksamhet med IT som tema är en utmärkt idé om man är några stycken som tycker om datorer, då kan man först träffas och tillsammans lära sig mera. Småningom kan man också bjuda med flera som kanske är mera nybörjare på datorer. IT-handledning är som ni märker en mycket social grej som både ger orsak att träffas med bekanta som har samma intresse och också träffa nya bekantskaper i de som behöver hjälp med datorer, också datorer blir roligare kombinerat med en kaffekopp! Kom bara ihåg att hålla kaffekoppen och datorn en bit ifrån varandra, tangentbord och datorer tycker inte om kaffe!

Den som trots allt tycker att den kan för lite om datorer (eller inget alls) för att vara handledare, ja då kan man gå till exempel på någon kurs ordnad av arbetar-/vuxeninstituten. För denna vår börjar terminen vara slut, men i höst hoppas jag att IKT-projektets logo skall finnas med som en fingervisning vilka kurser som lämpar sig för ivriga nybörjare! Också IT-handledare kan ställa upp och fungera som assistenter på dessa kurser, då blir det lättare för lärare och kursdeltagare att hänga med i undervisningen.

 

Eric Jansson

ANNONSER