Titanic upphör aldrig att fascinera

25.01.2018 kl. 10:58
Titanic skulle vara osänkbar. Vi vet alla hur det gick. Titanic kolliderade med ett isberg, bröts sönder och sjönk utanför Newfounlands kust natten till den 15 april 1912. Totalt 1514 personer omkom.

– Berättelserna om Titanic har följt mig sedan barnsben, säger pensionerade överstyrmannen Tony West i Vasa.

Han har burit på en livslång dröm att få bygga en miniatyrmodell av Titanic.  Tony började bygga i juni 2014 och räknade med att det skulle ta honom 8-9 månader. I själva verket tog det 2 år och 8 månader.

Tony Wests Titanic (skala 1:144) är ingen leksaksbåt. Den är nära två meter lång och ryms med nöd och näppe på matsalsbordet hemma i Gerby. Egentligen skulle han ha velat bygga i skala 1:100, men det hade blivit för stort.

– Redan den här är för stor för att ha hemma, säger han.

I sommar hoppas han kunna ställa ut sin Titanic i sjöfartsmuseet i Nagu.

Tony West har ett långt och färgrikt liv som sjöman bakom sig. Hans tid till sjöss tog slut i förtid. 2002 hamnade han i kläm. En container tryckte ihop hans bröstkorg och han blev sjukpensionär. När man ser alla omsorgsfullt gjorda detaljer på Titanics däck är det svårt att föreställa sig att de är byggda av en man som efter olyckan inte kunde använda fingrarna och hade svårt att andas.

 

Förstasidesstoff

Nyheten om Titanics förlisning var på sin tid förstasidesstoff överallt i Europa och USA. Människor skockades utanför rederiet White Star Lines kontor för att försöka ta reda på om vänner eller släktingar omkommit vid olyckan.

Bland passagerarna i tredje klass fanns det många emigranter. 63 finländare fanns med ombord. Av dem överlevde 20.

Tony West har ofta tänkt på dem som var ombord. Att se bilderna från vraket på bottnen ger honom fortfarande obehag. Passagerarna i tredje klass bodde längst ner i fartyget. Många av dem lyckades inte ta sig ut till livbåtarna.

– Ingen av oss var med, så det är svårt att föreställa sig hur det var. Jag tror att människor reagerar väldigt olika i en sådan situation. En del fick panik, andra tog det lugnt.

– Jag tror inte att kapten Smith stod och höll i ratten när Titanic sjönk.

Kaptenens hytt låg strax bakom kommandobryggan. Kanske drog han sig tillbaka till sin salong, slog upp ett glas konjak och studerade fotografierna av sin familj. Vi kommer aldrig att få veta.

Tony West har använt ritningar av Titanic för att proportionerna ska bli de rätta. I bokhyllan har han otaliga böcker om Titanic och om förlisningen. Till dem återvänder han gång på gång till bilderna för att få detaljerna rätt. Han har använt många olika material. Däcket är av asp, spanten i faner, skrovet i balsa. Sedan har han också använt koppar och mässing.

Uppe på däck finns otaliga pyttesmå luftintag till elmotorerna som drev fläktarna ombord.

– Det tog aldrig slut, säger Tony och pekar på de pyttesmå konstruktionerna.

Det finns också andra detaljer som han fastnat vid. I den förliga masten sitter en liten oansenlig korg där utkiken stod. De var för säkerhets skull två stycken.

– Det var stjärnklart den där natten. 1912 stod de säkert inte och småpratade med varandra. Jag tror att de missade isberget. Kanske låg det en hägring vid horisonten  som gjorde att de inte såg isberget. Jag har själv varit med om det. Jag har sett Casablancas inlopp 12 timmar innan vi var där.

På sjön är saker inte alltid det vad man tror att de är.

Med facit i hand råder det ingen tvekan om att fartyget hade för få livbåtar, 20 stycken med plats för 1178 människor. Man ansåg inte att det var nödvändigt, båten skulle  ju vara osänkbar.

– När man studerar modellen ser det ut som om det var tänkt att det bara skulle finnas 16. Fyra livbåtar sattes dit i efterhand. Det fanns kanske någon som lade till fyra för säkerhets skull ifall det skulle gå åt helvete.

 

70 modeller

Tony West har byggt modellbåtar i hela sitt liv. Intresset vaknade i församlingens barnklubb när han var liten pojke. Där byggde han sina första modeller. Under årens lopp har det blivit 70-80 stycken. Segelfartyg gillar han inte att bygga. Istället har han byggt containerskepp, äldre passagerarfartyg och hamnbogserare.

Pappan arbetade som båtsman på Vasabåtarna. Det är därför naturligt att Sverigefärjorna är väl företrädda i samlingen. Där finns Korsholm I, Örnen och Wasa Express.

Tonys dröm är att han ska hitta en utställningslokal så att han kan ställa ut sina fartyg. Han är också intresserad av att ge andra fartygsmodeller, också halvfärdiga sådana ett nytt hem. Om God Tids läsare har sådana i sin besittning, som de vill bli av med, är de välkomna att kontakta Tony West (tfn 040-5151700).

 

 

Markus West

ANNONSER