Förra gången skrev jag om tips för att effektivare använda Google för att hitta information. Då lovade jag också att till näst ta upp om hur man kan förbättra sin egen webbsida så att den dyker upp i sökresultaten. Kanske inte det mest självklara ämnet inför julen. Men kanske just du har blivit vald till ny webbansvarig för pensionärsföreningens sida? Eller så fortsätter du ett tidigare uppdrag och är motiverad att uppdatera sidorna. Då är detta för dig! För majoriteten kanske detta inte låter så intressant, men samtidigt förklarar detta lite varför sidor är byggda som de är.
Har du sökt efter din pensionärsförening på nätet?
Idag utgår nästan alla ifrån att informationen i första hand hittas på nätet! Har du prövat att hitta din egen pensionärsförening på internet? Med vilka sökord dyker den upp? Kommer sidan redan bland de fem första resultaten eller dyker den inte upp alls? Om föreningen hittas, vilken information hittar du där?
Det här är det viktigaste med en webbsida, att den är ändamålsenlig och informationen där svarar på besökarnas behov. Den kanske mest relevanta informationen är vad föreningen sysslar med, när man har möten och var dessa möten är. För medlemmar är det också trevligt att kunna se bilder och få läsa om tidigare och kommande evenemang. Informationen bör alltid vara tydlig och överskådlig.
Den mera tekniska biten.
En beskrivande fras, vad skulle vara någon naturlig fras som folk skulle skriva som sökning och vela komma till er webbsida? Använd denna fras i texterna på webbsidan, inte bara en gång utan flera gånger. Utan att texten trots det skulle bli knagglig. Inled på första sidan med en kort och koncis beskrivning av webbsidan, se till att frasen finns med där! Ju fler gånger frasen finns med i brödtexten, desto bättre, så länge det inte blir överdrivet. För pensionärsföreningen i Grönköping kunde det till exempel vara ”Grönköpings svenska pensionärsförening Grönisarna”. Försök också hålla innehållet till ett tema per sida på din webbplats.
Ge varje sida en beskrivande rubrik. Rubrikerna är också något som Google och andra sökmaskiner fäster uppmärksamhet på. Det är också dessa som visas som ”rubrik” för sökresultaten. För bilder lönar det sig också att fylla i ”alt” fältet, dvs en alternativ text som beskriver bilden. Google kan inte söka utgående från en bild, men nog utgående från en textbeskrivning av bilden.
Länkar, det verkligt viktiga, det som gör att hela internet fungerar! Två saker att komma ihåg med länkar. För det första, då man lägger in länkar i sina texter, vilket man skall och bör göra, gör länkarna beskrivande. Skriv ”Här hittar du vårterminens program” hellre än ”Läs vårterminens program: här”. För Google säger det första alternativet genast vad länken gäller, det gör inte det andra alternativet. För det andra, lägg in länkar där det är motiverat. Både länkar mellan din webbplats olika sidor, men också till övriga webbplatser. Sökmaskiner (Google) har robotar som går runt, följer länkar och kartlägger sidorna på detta sätt. Mera länkar gör att sidorna blir lättare upptäckta. Du kan också ”ange” din sida åt Google (http://www.google.com/addurl) så är oddsen lite bättre att sidan hittas.
För de som är riktigt avancerade och har tillgång till webbplatsens underliggande funktioner så kan man ännu förbättra sidan med att lägga in meta-information med beskrivning och sökord. En sitemap.xml fil underlättar också för sökmotorerna att hitta webbplatsens innehåll. Google erbjuder också verktyg för att följa med och förbättra platsens funktioner. Google Analytics ger detaljerad information om vilka som besöker sidan och Webbmaster tools gör att du kan kontrollera hur bra sidans sökbarhet är.
Det var allt för denna gång, hoppas på att se (ännu) fler och välstrukturerade webbsidor i framtiden. Nästa gång blir det aktuellt att ta en titt på smarttelefoner igen.
Eric Jansson
Frilansskribent