Från mina senaste års arbete som bl.a. matematiklärare i ett högstadium har jag konstaterat att det är några saker som ofta upprepar sig. Dels är det elevernas motivation som saknas, frågor som ”Varför ska vi lära oss det här?” och ”Till vad behöver jag det här i verkliga livet?” hörde man nästan varje vecka. Ett annat problem, som kanske mer märks hos läraren, är hur bra man kan sätta sig in i en problemsituation. Själv har jag alltid haft lättare för algebra framom geometri. Som lärare har jag sedan, enligt egen utsago, haft lättare för att lära ut geometri än algebra. I geometrin kan jag lättare förstå elevernas problem eftersom jag hade liknande problem själv då jag lärde mig det, medan algebran är mera självklar för mig.
Det är inte heller så osökt att man kan tillämpa samma tankegångar på IT-skolning för seniorer. I Finland är det endast grundskolan som är obligatorisk. Alla andra kurser är frivilliga och då borde ju alla på kursen vara motiverade och intresserade av ämnet? Men hur många har inte fått höra ”oj, du borde nog pröva på ’valfri hobby/kunskap’, det är så fantastiskt och givande, bla bla …” för att sedan mitt i allt hitta sig på en arbiskurs i sagda ämne bara för att inse att det inte alls är något som passar en? För att verkligen känna sig motiverad och vilja lära sig måste man själv hitta motivationen, inte bara för att någon tycker ”att man borde”. Motiveringar till datoranvändning kan ju vara nästan vad som helst, släktforskning på nätet, få kontakt med gamla bekanta som bor långt borta, gratis telefonsamtal, e-post, skriva ”sina memoarer”, spela spel, hitta nya hobbyer … Det gäller bara att hitta det som får ditt hjärta att bulta. Tyvärr börjar dagens samhälle nästan förutsätta en dator och internetuppkoppling, t.ex. för att fylla i blanketter till FPA eller sköta bankärenden, men om man absolut inte vill/kan befatta sig med datorer brukar man nog kunna hitta andra lösningar på sådana problem. Känner man sig motiverad att börja på med datorer så är det ”bara” att sätta igång!
Att sedan läraren på en IT-kurs för seniorer skall vara skicklig får man alltid hoppas på. Det underlättar ju onekligen om läraren kan sätta sig in i och föreställa sig de problem som en nybörjare kan ha. Här kommer vi in på min främsta arbetsuppgift för tillfället, att hitta IT-handledare i föreningarna! IT-handledare kommer högst antagligen att vara lösningen och bryggan mellan erfarna kursdragare och oerfarna seniorer. En handledare är en person som har så mycket teknisk kunskap att han/hon känner sig bekväm med datorer och gärna hjälper andra med datorer. Handledaren har fördelen att han lätt kan tänka sig in i problem som en nybörjare har. Kanske har handledaren själv nyligen kämpat med precis samma sak. En fördel är också om handledaren känner ett behov eller en vilja att hjälpa andra och kunna fungera som ett stöd då nybörjare lär sig. Handledare kan antingen ställa upp som assistenter på IT-kurser arrangerade av t.ex. arbis, eller om föreningen ordnar frågestunder i sin klubblokal kan handledarna ställa upp och hjälpa dem som har datorproblem eller rent av göra hembesök. Förbundet kommer att ordna kurser för handledarna för att ge mera kött på benen. Om du funderar på att IT-handledare skulle vara något för dig, tag då kontakt med mig (eric.jansson@spfpension.fi) eller med IT-kontaktpersonen i din förening!
ERIC JANSSON
IKT-projektkoordinator