Som bäst är vi mitt inne i den årligen återkommande influensaperioden där var och varannan går om kring och hostar och snörvlar. Detta syns också på internet! Nu kanske ni tänker att flera sitter hemma vid sin dator för att de är sjuka och det på så sätt syns på internet, det kan hända men det var inte det jag tänkte på! Google, den stora sökmotorn som gör så mycket mer än bara söker fram information åt dig, vet förvånansvärt bra vad som händer.
Ofta är det sunt förnuft som styr oss då vi blir förkylda. Känner man sig hängig, näsan rinner och man har stegring, då antar man att det är en förkylning och man tar det lugnt, dricker varmt och gärna söker man fram yllesockorna och halsduken. Men idag använder många också internet till sin hjälp. Om man funderar vad man kan ha för sjukdom på kommande så slår man in symptomen i Google och ser vilka sjukdomar som passar på symptomen. Tänk då på lite större skala då Google bokför vilken region alla sökningar kommer ifrån och när sökningarna är utförda, då ser du tydligt i vilka regioner en förkylning håller på att bryta ut. Detta resultat ser Google också ett par veckor före de lokala läkarna märker av någon epidemi, varför? Jo, det första man gör då man känner sig sjuk är sällan att springa direkt till läkaren utan man försöker först kurera sig med just varm saft eller liknande tips, som man googlat fram från nätet!
Vem kan då ha någon nytta av ”söktrender”? I dagens marknadsinriktade värld är det förstås främst företag och reklammakare. De är kanske inte så intresserade just av var folk råkar vara förkylda, men Google tillhandahåller möjligheten att se söktrender på egentligen allt som söks efter på nätet. Naturligtvis kan man också tänka sig att använda metoderna för att forska i samhälleligt beteende eller rent av se till att det finns tillräckligt med mediciner i ett område där en epidemi börjar bryta ut, säkert används tekniken även där men de stora pengarna ligger ju hos företagen!
För oss som sitter och snörvlar så kan det i alla fall vara intressant tidsfördriv att se på trender på internet. Gå till Google och sök efter ”insights for searching” för att kunna söka och se hur intresset varierar. Bifogat en bild över trenden för ”hosta” som sökord, överraskande nog har resultaten sin topp i maj varje år, inte tidigare på våren som åtminstone jag hade trott.
ERIC JANSSON
IKT-projektkoordinator
Trenden för ”hosta” som sökord har överraskande nog sin topp i maj varje år, inte tidigare på våren som man kunde tro.