Idén med gräsrotsfinansiering är i princip att få allmänheten, den stora massan, att bidra med små satsningar för att förverkliga ett projekt. En realisering av ordspråket ”många bäckar små blir en stor å” helt enkelt. Förr var det närmast det lokala samhället och kanske släktingar till initiativtagaren som stod för bidragen. Men via internet går det så enkelt att nå ut till så mycket fler, så gräsrotsfinansiering har fått en betydligt större potential.
Metoden används mycket inom den kulturella och filantropiska världen, musiker finansierar turnéer och nya album via gräsrotsfinansiering, lika som också författare gör det. Nytt är att många små IT-relaterade företag också ser sin chans via gräsrotsfinansiering. Tv-serien Shark Tank (Leijonanluola i finsk tv och Draknästet i Sverige) har liknande idé, fast där är det 5-6 miljonärer som investerar istället för 5-6 miljoner människor som investerar. Nya uppfinningar, nya produkter och nya tolkningar av gamla beprövade lösningar ser här ofta dagens ljus.
Motivet för ett projekt eller en individ att starta med gräsrotsfinansiering är i första hand synlighet, marknadsföring och jakten på garanterad finansiering. Oftast erbjuds de som investerar någon form av belöning, det kan vara att få vara bland de första som köper produkten, eventuellt till ett nedsatt pris. Eller så erbjuds investerarna någon mer symbolisk gåva för sin satsning. Ett musikband finansierade sin världsturné genom att erbjuda finansiärerna livstids biljetter till första raden på deras konserter. För andra räcker det som motivering att få chansen att se/uppleva resultatet.
Det finns också projekt där finansieringen ger dig en andel i företagets aktier, du blir helt enkelt en delägare. För finansiärerna kan motiveringen vara en god gärning, att stöda något som står en nära eller chansen att få vara med i något världsbrytande. Tanken att vara med och finansiera världens första/bästa el-bil eller något liknande. Eller bara en god investering där man räknar med att tjäna in pengarna då företaget slår igenom. För projektet ger ett brett gräsrotsintresse också stöd för ytterligare finansiering och motivation att driva projektet framåt, samtidigt som gräsrötterna eventuellt också kan bidra med åsikter om hur produkten skall utvecklas eller designas.
Naturligtvis finns det också risker, en ny uppfinning kan lätt ”stjälas” innan produkten hunnit ta fart om någon annan plockar idén medan finansieringen ännu samlas in. Får projektet inte insamlat de bidrag som är satta som mål, eller om intresset svalnar ger detta också en tydlig signal till andra finansiärer att detta inte är ett hållbart projekt. För den som vill finansiera projekt är riskerna inte lika stora, i alla fall så länge den personliga insatsen är låg.
Det värsta som kan hända är att du går miste om din insats och aldrig får se produkten. Visserligen finns det också en risk att hela projektet är svindel eller lurendrejeri, men då de flesta gräsrotsfinansieringar idag skjöts via stora nättjänster som erbjuder finansieringsverktygen så är risken för lurendrejeri liten. De flesta projekt har en minimigräns, om denna inte uppnås inom förutsatt tid (ofta frågan om visst antal månader) så förfaller projektet och ingen betalning sker.
Gräsrotsfinansieringsprojekt hittar man bäst på nätet via de tjänster där dessa projekt finansieras. Internationellt är Kickstarter och Indiegogo de största nätplatserna, där också många av de mest framgångsrika projekten slagit igenom. Mera lokalt kan nämnas FundedByMe i Sverige och Invesdor som är en finländsk webbplats som också lyfter fram nordiska projekt.
Varför är detta intressant? Gräsrotsfinansiering är mycket trendigt och många produktnyheter har sin början i dessa projekt. Nästa gång du hör talas om Kickstarter eller Indiegogo vet du lite vad det är frågan om. Eller kanske du har lust att investera en liten slant? Lite som Lotto eller andra peningspel, sätta in en slant och se om man får ut något, en finurlig produkt som ingen annan har eller en liten investering som kan växa sig till nästa kassako? Eller bara lite allmänbildning, gå in och kolla på hurdana projekt som är uppe för finansiering och berätta om dem vid nästa kaffestund med bekanta.