Symboler eller ikoner som används på smarttelefoner, ett plus, skräpkorg, tre streck för meny, tre punkter, ett förstoringsglas och en pil mot vänster

It-biten: kortkurs i att använda smarttelefon

31.03.2020 kl. 11:53
En smarttelefonen styrs med olika fingerrörelser som pekningar på symboler på skärmen. Grunden till att förstå sin smarttelefon är att känna till symbolerna och vad de står för, samt veta vilka fingerrörelser som finns och våga pröva på dem i olika sammanhang.

För en ”kortkurs” i användning av din smarttelefon kan du pröva hur det som beskrivs här fungerar på din egen apparat.

Symboler

Man får oftast varken någon handbok för telefonen eller apparna i den, meningen är att man intuitivt ska förstå att ett plus-tecken i t.ex. bankappen betyder ”ny betalning” eftersom samma plustecken i e-posten betyder ”nytt brev”. Om man inte förstår det ska man pröva peka på symbolen och hoppeligen ur sammanhanget som uppenbarar sig förstå vad den symbolen betydde och kunna utnyttja den kunskapen i andra appar och sammanhang.

Exempel är papperskorgen, som oberoende app och sammanhang betyder att du genom att peka på den raderar någonting. Tre streck (s.k. hamburgare) eller tre punkter betyder meny där flera alternativ eller funktioner finns. En cirkel med ett streck representerar ett förstoringsglas och betyder sökning i det sammanhanget du just då är (t.ex. efter radioprogram i appen Yle Arenan, efter e-postmeddelanden i din e-postapp). En pil riktad mot vänster betyder bakåt, ofta kronologiskt till föregående vy eller sida du var inne på.

Fingerrörelser och vanliga misstag

Man gör ofta omedvetet en rörelse som telefonen tolkar som någon annan rörelse, med följden att man tror telefonen lever sitt eget liv, inte lyder kommandon eller inte fungerar som den ska. Om man vet vilka rörelser som finns och vad de gör, vet man åtminstone vad som gick fel och kan hoppeligen också undvika det.

Den vanligaste fingerrörelsen är en enkel kort pekning på skärmen. Den här vanliga pekningen, som används t.ex. för att öppna en app eller ringa ett samtal, ska vara väldigt kort. Om du pekar längre än en halv sekund på skärmen tolkas det oftast som en lång pekning och då händer åtminstone inte det du hade tänkt dig. Pröva det i olika sammanhang!

Samma sak gäller om du rör på fingret medan du pekar, t.ex. om fingret darrar, då tolkas det lätt som en svepning. Svepningen görs t.ex. i sidled längs skärmens yta för att bläddra från en sida till en annan eller uppåt för att förflytta dig neråt (låter ologiskt men pröva det). Du kan pröva att avsiktligt darra medan du pekar på en app och notera att den (troligen) inte öppnas.

Hemknappen är den viktigaste knappen

Misstag händer alltid, speciellt när du övar kan du tappa bort dig eller inte veta vad som hände, då kan du trycka på hemknappen för att återgå till den så kallade hemskärmen, d.v.s. tillbaka till början.

Hemknappen kan vara en fysisk knapp i nedre delen av telefonen, under själva skärmen, eller en figur föreställande en kvadrat eller cirkel på nedre delen av själva skärmen, eller t.o.m. bara ett vitt streck i nedre delen av skärmen.

Även hemknappen kan reagera olika på kort tryck, dubbeltryck och lång tryckning och t.o.m. svepningar. Pröva de sätt du kan hitta på!

Kompendium för längre kurs

Ett kompendium för en längre kurs för Android smarttelefoner finns på webbsidan http://spfpension.fi/abc

Robert Riska

ANNONSER