Om dammsugarförsäljning (God Tid 4/2010)

14.05.2010 kl. 11:25
Anders G. Lindqvist skriver om medlemsvärvning.
­ – När sedan värvningen har gett resultat skall de nya medlemmarna bli väl omhändertagna, välkomnade, introducerade, presenterade. Detta är en bit av det vi kallar medlemsvård, en lika viktig uppgift som att skaffa föreningen nya medlemmar.

En kväll dök det upp en ivrig dammsugarförsäljare hemma hos oss. Jag bad honom stiga på men lät strax förstå att någon affär skulle det inte bli. Det örat lyssnade han inte alls på utan plockade fram ett medhaft demonstrationsexemplar, satte in en bevisligen tom dammpåse och gav sig på vår salsmatta. Efter en stunds sugande fick jag se vad han hade fått i påsen. Hastigt tänkte jag om och beslöt köpa underverket.

Vi skildes som vänner. Några år senare dök försäljaren upp igen, på kvällskanten. Nu vill han bara veta om vi hade varit nöjda, om nya påsar hade levererats som utlovats o.s.v. Vi var nöjda.
   Vad kan vi nu lära oss av detta med tanke på pensionärsförbundets medlemsvärvningsaktivitet? Jo, först och främst: Man skall inte ge upp, även om det kan kännas motigt. Agenten var av den lugna, sakliga sorten, ingen flåshurtig försäljarjargong, som sällan biter. Han argumenterade och demonstrerade. Vi blev övertygade. Pensionärer brukar också låta tala med sig. Men var rustad för invändningar!
   Den som förväntas ansluta sig till en förening vill vanligtvis veta vad man ger sig in i, vilken nytta man kan ha av medlemskapet. Tag därför med en medlemskandidat till ett månadsmöte, en utfärd eller någon annan aktivitet, ge konkreta prov på vad föreningen gör och vill. Det är vad jag brukar kalla smakprovsmetoden.

Varför inte bjuda in en grupp potentiella medlemmar till ett evenemang. Namn på lämpliga objekt borde de redan anslutna medlemmarna kunna stå till tjänst med; ett namn per medlem, svårare än så är det inte. Sedan är det styrelsens sak att utfärda inbjudan och sköta presentationen.
   När sedan värvningen har gett resultat skall de nya medlemmarna bli väl omhändertagna, välkomnade, introducerade, presenterade. Och efter en tid kan det vara bra att fråga hur medlemskapet utfallit. Har det motsvarat förväntningarna, finns kritik, önskemål, förslag. Nya medlemmar kan betyda nya vindar. Hindra inte blåsten!
   Detta är en bit av det vi kallar medlemsvård, en lika viktig uppgift som att skaffa föreningen nya medlemmar. Ge det som en specialuppgift åt någon i styrelsen. Viktigare uppgift finns knappast.

ANDERS G. LINDQVIST

ANNONSER