De nya trenderna inom sociala medier

02.02.2016 kl. 12:19
I februari fyller Facebook redan 11 år, olika sociala medier har kommit för att stanna och har spridit sig till alla delar av vår vardag. Ungdomarna har redan börjat röra sig vidare bort från Facebook, Twitter etc som var de som körde igång det hela med sociala media.

I februari fyller Facebook redan 11 år, olika sociala medier har kommit för att stanna och har spridit sig till alla delar av vår vardag. Ungdomarna har redan börjat röra sig vidare bort från Facebook, Twitter etc som var de som körde igång det hela med sociala media. Samtidigt som statistiken visar på att över 50 procent av personer över 60 år dagligen använder sociala media. Därför tänkte jag ta en titt på vilka andra sociala medier det finns på nätet, om inte annat så för att bättre veta vad barnbarnen talar om.

Youtube – En webbplats som antagligen de flesta känner till eller använt. Den största tjänsten för att lägga upp och sprida videon på nätet. Ägs av Google. Räknas som socialt media då det är möjligt att gilla, dela och kommentera videon.

WhatsApp – en av de starkast växande tjänsterna. Fungerar endast via smarttelefoner och är kopplad till ditt telefonnummer. Via WhatsApp kan man kommunicera med bekanta (du behöver deras telefonnummer) via text, ljud, bilder och video. Du kan antingen chatta individuellt eller skapa grupper där alla kan tala med varandra. Kräver internet anslutning så utomlands är användningen begränsad. Har ganska långt passerat SMS tjänstens användning.

Instagram – Dagens ”polaroid”, en tjänst för att snabbt och enkelt dela med sig av bilder och korta videosnuttar till vänner, bekanta och främlingar. Instagram är främst avsedd för att publicera bilder från mobiler, men finns också tillgängligt på internet via dator. Företaget köptes upp av Facebook, men fungerar fortfarande som en självständig app. Genom att lägga till populära ”taggar” till sina bilder sprids de till ännu fler och att få så många gillningar som möjligt på sina bilder blir lätt ett självändamål. Också företag och föreningar har insett att de via Instagram har lättare att nå sin målgrupp.

SnapChat – Funktionsmässigt liknar Snapchat Whatsapp i att man kan skicka bild-, text- och videomeddelanden till en valbar målgrupp. Men idén är att avsändaren väljer hur lång stund meddelandet syns för mottagaren (i storleksordningen 5-30sekunder). Efter detta skall bilderna/meddelandena inte gå att få fram på nytt, förstörda från internet för alltid. Men nyligen visade det sig att SnapChats servrar trots allt måste spara meddelandena, åtminstone för en tid och det finns en risk att de läcker ut.

Periscope – En av de nyaste trenderna. En enkel app, kopplad till Twitterkontot där man enkelt kan skapa en videosändning, synlig för vem som helst i världen. Följarna kan sedan kommentera med text till den som sänder video. Har man tur kan man också hitta någon intressant videosändning, tex live sändning från CBIT mässan i Las Vegas (största tekniska mässan i världen).

Jodel – Kanske den nyaste appen i Svenskfinland. Har startat i Tyskland, men har nu hittat främst till studiestäderna och är förtillfället främst ett Finlandssvenskt fenomen i Finland. Fullständigt anonymt forum där du kan lägga upp en text (eller bild) och kommentera på andras inlägg. Man kan också rösta på inlägg/kommentarer. Vid fem negativa röster försvinner inlägget medan positiva röster höjer din ”karma”. Endast inlägg på en 10km radie syns. Idén är att användarna kollektivt övervakar reglerna och röstar bort olämpliga inlägg.


Eric Jansson
Frilansskribent

ANNONSER