Problemen började när det företag som förser en del av hemvårdens klienter med mat byttes ut i början av mars. Näthandelsföretaget Servea fick ansvar för att leverera mat och dagligvaror till klienter som inte själva kan gå och handla.
Servea har mer än tusen kunder i Helsingfors.
Hemtjänsten i Helsingfors utreder nu hur många äldre som blivit utan mat de senaste veckorna. Enligt Helsingin Sanomat löstes de akuta fallen med att hemvårdens personal handlade åt de klienter som var utan mat.
Enligt tidningen är de äldre i Helsingfors inte de enda som haft problem med Servea. Liknande problem har förekommit i Tammerfors, Åbo och Kouvola.
Helsingin Sanomat hade svårt att få tag i ledningen för Servea. Till slut lyckas det med hemtjänstens hjälp. Ägaren Marika Peiponen anser att det inte föreligger några problem med leveranserna, utan att företaget kommit igång bra med verksamheten.
Är du eller din anhörig kund hos Servea. Kontakta God Tids redaktion och berätta om era erfarenheter av företaget (God Tid når du på 020 7288 880)