Trycket ökar på hemvården

18.04.2017 kl. 14:48
Personalen inom hemvården har minskat, även om antalet klienter har ökat, framgår det av  Institutet för hälsa och välfärds (THL) undersökning Uppföljning av äldreservice.

Under uppföljningsveckan hade hemvården dagligen 3 000 klienter mer i genomsnitt än för två år sedan. Antalet anställda inom hemvården hade trots det minskat med över 400 personer.

Samtidigt har antalet klientplatser inom vård dygnet runt minskat med 2 800. Även om detta har satt mer press på hemvården, har resurser inte allokerats till den. Inom hemvården kommer antalet klienter att öka ytterligare när befolkningen blir äldre, och dessutom får hemvården nya uppgifter.

”Patienter skrivs ut tidigare från sjukhuset, man strävar efter att i allt högre grad sköta akuta situationer hemma och ordna rehabilitering i hemmen. Dessa uppgifter kräver resurser,” säger Sari Kehusmaa, forskningschef vid THL.

Regeringens spetsprojekt ”Hemvården för äldre utvecklas och närståendevården för alla ålderskategorier förbättras (I&O)” fokuserar också på att utveckla hemvården.  

”Målet är att hemtjänster ska vara tillgängliga 24 timmar om dygnet även under veckoslut. För akuta hjälpbehov utvecklas nya mobila tjänster och rehabiliteringen effektiveras”, säger Kehusmaa.

Rehabilitering har inte uppmärksammats tillräckligt i klienternas vård- och serviceplaner.

”Då rehabiliteringsmålen antecknas i klienternas vård- och serviceplaner, är det också mer sannolikt att åtgärder vidtas”, säger Hanna Alastalo, specialforskare vid THL.

 ”Det är positivt att antalet fysioterapeuter ökar, eftersom detta stärker den rehabiliteringsinriktade vården”, säger hon.

Teknologi kan hjälpa dem som bor hemma. Trots det används tekniska lösningar som stödjer klienternas förmåga att klara sig självständigt fortfarande i liten grad. Fokus ligger på utrustning som ökar säkerheten, såsom säkerhetsarmband och passerkontroll.

I synnerhet den offentliga hemvården har tagit ett kliv framåt när det gäller teknologi som underlättar personalens arbete. Till exempel använder redan nio av tio offentliga hemvårdsenheter smarttelefoner, pekplattor eller bärbara datorer.

”Det blir mer tid över för klientarbetet när de anställda har direkt tillgång till aktuella klientuppgifter och möjlighet att registrera åtgärder på plats tillsammans med klienten”, säger Hanna Alastalo.

Undersökningen Uppföljning av äldreservice omfattar största delen av klientplatserna inom äldreservicen i Finland, 67 procent av klienterna inom regelbunden hemvård och 96 procent av klienterna inom långvården.

 

ANNONSER