Kvalitetsrekommendationen lyfter fram fem temaområden som vart och ett ska bidra till tryggandet av en bra ålderdom.
Målet är att allt fler äldre ska bo hemma allt längre. För att nå det målet ska vi använda allt mer ny teknologi. De närmaste åren gör robotarna på allvar entré i de äldres hem.
Många sjukdomar och begränsningar i funktionsförmågan blir vanligare med stigande ålder, och ett ökat antal personer i de äldsta åldersklasserna innebär oundvikligen att behovet av service ökar.
Robotar och ny teknik kan användas i delar av klienternas egenvård, som stöd för närståendevårdare samt underlätta de vårdanställdas arbete. Utgångspunkten bör vara att man stöder och ökar äldres självbestämmanderätt och egen aktivitet, förbättrar tjänsterna samt utvecklar och förstärker personalens arbete, sägs det.
Ökningen av servicebehovet kan hejdas med målmedvetna beredskapsåtgärder som har angetts i kvalitetsrekommendationen. Kvalitetsrekommendationen lyfter fram klient- och servicehandledningen som en verksamhetsmodell där äldre och anhöriga får rådgivning och stöd om egen aktivitet samt för ansökningar om stöd och tjänster.
En åldersvänlig servicestruktur kombinerar boende och service på nya sätt. Målet är att öka den äldre befolkningens möjligheter att bo kvar hemma, förutse framtida boende- och servicebehov och trygga en hemtrevlig miljö för de som behöver vård och omsorg dygnet runt. Detta förutsätter att man satsar på att främja en frisk och funktionsduglig ålderdom samt att öka rehabiliteringen och göra den mer mångsidig.
Social- och hälsovårdsministeriet och Kommunförbundet har utfärdat kvalitetsrekommendationer om utveckling av servicen för äldre åren 2001, 2008 och 2013. Denna nya rekommendation som utfärdas år 2017 ersätter de tidigare. I likhet med sina föregångare är rekommendationen främst avsedd som stöd för kommunernas och de framtida landskapens beslutsfattare och ledning i utvecklingen och utvärderingen av servicen.
Svenska pensionärförbundet har aktivt bevakat arbetet med kvalitetsrekommendationerna. Förbundet påtalade att Social- och hälsovårdsministeriet inte gav medborgarorganisationerna möjlighet att svara på svenska under hörandeprocessen. Ministeriet ändrade sig i sista minuten och förlängde svarstiden.